imageNie wiem czemu tak rzadko o tym wspominam, ale prócz tego, że sport i zdrowe odżywianie to moja życiowa pasja, jest to również moja praca. Jestem trenerem fitness i trenerem personalnym. Dziś miałam możliwość wzięcia udział w warsztatach, które pozszerzyły moją wiedzę o temat treningu z kobietami przed, w trakcie i po ciąży. Zapraszam na krótką relację z warsztatów Healthy ciąża zorganizowanych przez Annę Lewandowską i Edytę Litwiniuk.

imageCiąża to nie choroba i nie wymówka od zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej! Przed zajściem w ciążę kobieta powinna być aktywna, w tracie ciąży i po urodzeniu dziecka również powinna być aktywna!

PREGNICIOUS PROGRAM, to autorski program, opracowany przez mgr Edytę Litwiniuk, który pozwoli kobietom zadbać o formę przed, w trakcie i po okresie ciąży. Promuje on zdrowy tryb życia, świadome macierzyństwo i pozwala kobietom być dumnym z własnego ciała.

Podstawowe wnioski i informacje po warsztatach:

1. Zadbaj o zdrową dietę.

To podstawa. 70% sukcesu jeśli chodzi o budowanie kształtnej sylwetki i zdrowego organizmu odbywa się w kuchni. Postaw na nieprzetworzone produkty, wybieraj świadomie, gotuj w domu, zrezygnuj z gotowych słodyczy i fast foodów.

Twoja dieta musi mieć zasady, nie jedz więc wszystkiego co popadnie. Nadmiar białka w diecie grozi zakwaszeniem organizmu, dieta musi zawierać wszystkie składniki odżywcze, musi być zbilansowana. Nie ma mowy o głodówkach, to grozi jedynie osłabieniem organizmu i przyszłym efektem jojo. Nie obżeraj się, to dla tych z Was, które już noszą pod sercem maleństwo, ciąża to nie okres, w którym masz sobie pozwalać na wszystko. To normalnym tryb odżywiania, w którym zwiększamy liczbę zdrowych kalorii na potrzeby dziecka. Pamiętaj o witaminach i minerałach, które wspierają układy naszego organizmu.

2. Ruch to życie.

Nie trzeba być wyczynowcem czy spędzać kilka godzin dziennie na siłowni, by ciało było zadbane, a my sprawne. Wystarczy regularny trening. Kobieta w ciąży może wykonywać trening wzmacniający i siłowy w granicach rozsądku. Wbrew pozorom kobiety ciężarne mają więcej siły niż przed ciążą, a to za sprawą naszych ulubionych hormonów.

UWAGA:

Ćwiczenia mięśni brzucha w leżeniu na plecach oraz wszelkie ćwiczenia na przywodziciele są kobietom w ciąży zabronione!!!!

Kobieta w ciąży wykonuje ćwiczenia w zakresach do kąta prostego (przysiady) i do wysokości barków (unoszenie rąk)!

Trening cardio na rowerku stacjonarnym, marsze na bieżni są jak najbardziej wskazane. Oczywiście nie w wariackim tempie! Nordic walking oraz marsze w terenie najlepiej odbywać z osobą towarzyszącą, ze względu na możliwość wystąpienia omdleń.

image

Przykład treningu na każdy trymestr

image3. Ginekolog i badania.

Nie ma się czego bać i wstydzić. Należy badać się regularnie, przecież chodzi tu o nasze zdrowie, a to jest najcenniejsze! Będąc w ciąży, przy każdej wizycie pytaj lekarza, czy nadal nie ma przeciwwskazań do uprawiania sportu.

4. Używkom mówimy NIE!

To oczywiste. Nie są wskazane komukolwiek, więc tym bardziej kobietom w ciąży. Nie trzeba tłumaczyć.

5. Najlepszy plan to brak planu!

Fajnie byłoby w życiu wszystko poukładać co do dnia i godziny,a przy tym mieć jeszcze pewność, że to wypali. Oczywiście, planowość to dobra cecha, ale nie w przypadku macierzyństwa. Jeśli podjęliśmy już decyzję o tym, że chcemy zostać rodzicami, to po prostu cieszmy się sobą i niech tak się stanie. Psychika odgrywa dużą rolę, stawiając sobie presję, że ma być to termin wrześniowy, kwietniowy czy styczniowy, możemy mieć ogromne trudności z zajściem w ciążę.

imageWśród nas były zarówno doświadczone mamy, które ciążę mają już za sobą. Panie, które po raz pierwszy się z nią mierzą i chcą postawić na zdrowie i aktywność w tym okresie. Były też takie wyjątki jak ja, które zgłębiają wiedzę, by móc pomagać przyszłym mamom z treningami, a na przyszłość budować świadomość dla swojej ciążowej formy.

Ogromne wrażenie zrobiły na mnie wypieki Ani Lewandowskiej, które do tej pory znałam jedynie z jej bloga. Ania i Edyta bardzo profesjonalnie podeszły do przygotowania szkolenia, prócz świetnie opracowanej prezentacji uraczyły nas jeszcze zdrowymi przekąskami.  Własnoręcznie upieczone, przywiezione w kartonikach ciasta, zdrowe, bez glutenu, cukru, laktozy i sztucznych barwników. Były bardzo smaczne i liczę na to, że wkrótce znajdę na nie przepis na blogu Ani.

imageBardzo jestem zadowolona z uczestnictwa  w dzisiejszych warsztatach. Trener Emilia, od dziś bardziej świadoma i ukierunkowana na pomoc przyszłym mamom!